Lyd er ofte et overset element i det at lave en god og troværdig film. Man kan leve med, at billede ikke er helt så pænt, men hvis lyden ikke fungerer, bliver filmen aldrig god eller troværdig. Derfor er det vigtigt allerede fra planlægningen af, at have styr på sin lyd. Planlægningen af ens lydarbejde sker ud efter en lydliste. En lydliste består af et breakdown af manuskriptetet med fokus på hvilke lyde der skal optages udover lyden til billederne. De mest nødvendige er: wilds, foley og rumtone.

Wild = lydoptagelser på location (fx. En ko står i baggrunden og drøvtygger. Så optager man koen som drøvtygger).

Foley = Effektlyde ( fx. En som slår en anden. Så kan det være man optager lyden af et kål som rammer gulvet.)

Rumtone = Den lyd som er på lokationen man optager på, når ingen taler eller bevæger sig.

FIF og tricks til god lyd:

  • Dialog skal optages i nærbillederne (Hvis ikke man har en boomstang.)
  • Hør på jeres location, om der er meget støj (fx. Biler i baggrunden, børn som skriger osv.)
  • Hør og se den sidste optagelser igennem, før i rykker videre til næste indstilling. Måske er der en fejl i lyden eller en ambulance.
  • Sæt altid tid af til at optage rumtone, evt. wilds og Foley.

 

Gode råd at huske:

  • Følg jeres lydliste.
  • Under lydoptagelser skal der være helt ro – ingen snak, hvisken eller bevægelser.
  • Optag 2 minutters rumtone.
  • Optag Foley / wilds lyde allerede på location.
  • Er der andre interessante lyde, som kan bruges i filmen?